Frivillig Energi – Læserbrev

Sammen med Line Andrup og Morten Lyager har jeg skrevet et læserbrev omkring den frivillige energi og vores ambitioner på området.
Mere fokus på den frivillige energi

Det frivillige engagement er en vigtig del af Danmark og ikke mindst i Egedal. De frivillige skaber liv og udvikling i vores lokalsamfund, de frivillige skaber en sjovere hverdag i nærområdet og de frivillige skaber masser energi og glæde for alle borgere. Ofte er det ikke kun i deres egen forening, men i vores lokalsamfund som helhed. Fx. når de laver åbne arrangementer som Skt. Hans fest, klovneløb og gade arrangementer hvor alle kan deltage. Her skabes et vigtigt fællesskab for vores lokalsamfund, hvor borgere kan mødes på tværs af interesser og have det sjovt sammen.

Selv om der er godt gang i den frivillige energi i Egedal, så kender vi alle mindst et arrangement, der er stoppet pga. manglende kræfter og energi hos de frivillige, uden at ret meget nyt er startet op.  Forsætter vi ad samme vej, har vi til sidst ikke flere arrangementer i vores lokalsamfund. Traditioner og fællesskab er vigtige, derfor skal der fokus på dette område nu.

Vi skal som kommune blive bedre til at understøtte og udvikle den frivillige energi i Egedal. Der skal ro på de frivilliges forhold, så de kan koncentrere sig om deres aktiviteter og arrangementer, uden at skulle bekymre sig om mangel på lokaler og langsommelige, administrative forhold. Det nytter ikke noget, at kommunens mange foreninger kan blive glemt og/ eller overset som vi sidst så det i den ellers fine investeringsplan. Vi er tre foreningsaktive, der ønsker mere fokus på frivilligheden. Vi har lagt mange frivillige timer i Egedals foreningsliv og vi ved hvor skrøbelig frivilligheden er. Vi synes ikke godt om den måde vores kommunen har behandlet flere af vores frivillige foreninger på.

De frivillige kræfter hænger ikke på træerne, så vi bliver som kommune nødt til at holde bedre på dem. I stedet for at spørge de frivillige, hvad de kan gøre for kommunen, skal vi til at spørge, hvad kommunen kan gøre for dem. Vi skal skabe bedre muligheder, give dem nye og bedre værktøjer til hverdagen og så skal kommunikationen højnes. Bedre vilkår for de frivillige, er lig med mere frivillige energi og dermed med flere aktiviteter til vores borgere.

Indsendt af tre socialdemokratiske kandidater til kommunevalget:

• Line Andrup – Frivilligt bestyrelsesmedlem i LSI Gymnastik
  • Morten Lyager – Frivillig leder i familie organisationen DUI – LEG og VIRKE